torsdag 12 maj 2016

Plastisar och allmän catch-up

Det är ju klart att man är sugen på växthus, men i brist på plats så blev det till att testa några CultiCave från Wexthuset.
Så här blev de längs sydfasaden:


Beställde lite annat också, bl.a. potatissäckar. När de kom så var det bara en per förpackning, men det hade stått tre på hemsidan. Seriösa som de är så har de lovar att skicka resterande fyra till mig ändå. Kudos för det. Hade ändå en restnotering på några små nätkorgar till ett projekt jag visar när det kommit igång.

Det verkar gå i fyra stycken av de baljor valt att odla i detta året, så med två plantor i varje så blir det 24 växter som kan få lite extra värme - om allt nu fungerar som jag hoppas. Misstänker det kommer att bli ordentligt varmt i dem, så jag satte nätdörren där bak mot väggen på direkten så det finns lite ventilation att tillgå.

Vädret har varit sagolikt, så jag har fått börja komma ihåg att ta keps på och är lite "öm på månen".

Lite fler mobilbilder som catch-up på hur saker och ting går, här är baksidan som är nygjord i år - avsedd för perenna matväxter:

Närmst kronärtskocka och gul senap, sedan jordärtskocka och mot häcken två smålådor sparris; Prima Verde och en violett. Börjar redan sticka upp några få trots hur nyligen rötterna sattes. Längs bak är det hallon respektive pepparrot och precis runt hörnet står humlen.

Sydgaveln (alltså där plastisarna står) ser f.n. ut så här:

Det gröna som syns mest av är rädisor, potatis och vitlök. I pallkrageväxthuset är det kål av olika sort. Gurkor är det som skall klättra på två av ställningarna och huvudsakligen bönor på den längst bort, men även gråärt. Dessa pallkragarna är planerade för en dubbel omgång av 7-årig växtföljd. Blev lite avvikelser i år, då det inte stämde helt med hur jag hade det ifjol, men jag har både flyttat jord och tillfört med när jag höjt en våning, så det borde gå bra.

Över till altanlådornas, så ser det ut så här för äterna:

Är satt lite spenat på tvärs mellan också och då det var precis en månad sedan jag satte första omgången så petade jag ned en yttre rad sockerärt för att komma lite senare så får vi se om det funkar bra - aldrig provat det konceptet innan, men det var en ganska kort period för dem ifjol så den får gärna bli lite förlängd.

Sista odlingsområdet runt gräsmattan... hur går det med löklådan kan man fråga sig, jo den ser ut så här:

Inte riktigt dags att börja ta de första som vårlök ännu, de är lite för smala över nacken ännu.

Runt hörnet växer ett antal olika sorters potatis:

Den lilla fläcken med strå längst fram var vad jag fick ut i marktäckning av första gräsklippningen. ;-)

Och sen får jag bjuda på lite rhodoprakt också:

Scarlet Wonder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar