fredag 6 maj 2016

Mer som hänt än bloggats

Precis innan efter att ha satt igång varmkomposten. Hade sparat från kaninbursrengöringen över vintern - fast i kommunens bruna påsar eftersom kompostenbehållaren skulle flyttats. Blandad i jord och bokashiströ och vattnade. Avslutade med jord på toppen så det kan bli hyfsat anaerobt i bitar i alla fall. 

Har således lagt fler plattor bakom garaget. Självklart hittade jag täckstenen för den misslyckade brunnen då så då kom tankarna på att göra ett försök till upp. Men jag har gjort så mycket i år redan, så jag skjuter på det även om det i nuläget betyder att jag lägger plattor och ställer komposten ovanpå. Det är i alla fall rakt fram mellan pallkragslådorna ett par plattor och sedan ut mot häcken. Borde räcka som förklaring tills jag inte minns det, men kan läsa detta.

Har fått blanda ett par omgångar täckmaterial till sparrisen till, men den växer nästan snabbare än jag kan höja sängarna nu. Är dock nästan uppe i skördehöjd så det blir nog bra. Har ställt spann över tills vidare. Har köpt sparriskniv på fiskaregatan i Lund. Förvånansvärt stor butik jämfört med sina fasadmeter.

Två jordfabriker är aktiva, en utomhus och den fick fin temperatur mot slutet av dagen.

Har satt igång en svamplåda på prov också.

Ut går det huvudsakligen bra. Är lite jobbig med tomater och att få pumpa att överleva. Även sellerin som jag satt verkar inte må toppen. Däremot verkat palsternackan i samma låda att ha kikat upp nu.

Dahlian i svarta planteringen har också kikat upp lite. Och jordärtskockorna från Icaknölar. Ärtorna vid altanen kommer fint, lite trögare i den andra lådan.

Har beställt tre pvc-odlingstält, tänker att de skall boosta mina chili när de väl kommer ut och kanske något annat med. 

Den gula magnolian har överlevt flytten - de första bladknopparna har spruckit nu, emedan de andra varit i full blom ett tag. De nya träden ser finfina ut och även hibiskusen som jag slaktade så grovt ifjol börjar se fin ut.

Allt har fått Terragent, men jag har ingen logisk möjlighet att påstå att det haft effekt, men i alla fall med tanke på hur fint allt ser ut så har det inte skadat.   Det som ser tristast ut nu är nog bambun, men det är förhoppningsvis bara vattenbrist. Även om jag tycket det regnat mycket så visar torrsprickor i gräsmattan att det bara är en illusion.

Har klippt allmänningen som första granne i veckan med - "precis som vanligt". Så hålig har den inte varit innan, men det har varit många konstiga fordon ute på den sedan förra sommaren...

2 kommentarer:

  1. Du har fått mycket gjort. Hade varit kul med nån bild från ditt herrardöme:-)
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är lite konkurrens om slottet huvuddator, så jag kommer inte så ofta till att koppla kameran, ladda av och redigera. De flesta blogposterna gör jag via iPad och där har jag ingen lösning på att koppla min Nikon... En dator till hade varit bra. Men jag skall lägga upp lite sämre foton från mobilen.

      Radera