onsdag 25 maj 2022

Sofiero

Har själv velat iväg till Sofiero under rhododendronblomning i ett antal år. Brukar komma på det för sent... men nu hade jag varit i kontakt med dem och hört status för några dagar sedan. Idag var grabben ledig och sen åker han på scoutläger, så idag passade bra. Tösen är sjuklig (genomförkyld) och ville inte med. Körde dit via Höganäsvägen, blir inte mycket smidigare. Vi gick i princip hela området - tror inte jag gått genom parken så komplett någon annan gång faktiskt. Var uppe i en "höghöjdsbana" av lekplatsmodell, men det var lite yrsligt för oss båda när vi var på fast mark igen. Sagoskogen var jättefin... så tätt tak och även på sidorna. Det hade de gjort jättefint. Blomningen var någonstans mitt i. Inte så många överblommade, däremot var de största ännu inte i blom - kanske en vecka till för dem? Fint var det i alla fall. Sprang på en "Flava" i trädstorlek, kände igen namnet - jag har haft en, men den måste ha gått bort och ersatts, för det står en rosa på den platsen nu - inte en gul. Grabben tyckte "va? bara två timmar - kändes längre" och jag tyckte "hoppas vi inte sprang genom det för fort". Han var nöjd och jag med, så tummen upp på det.

De hade ett "melonhus" halvt nedgrävt växthus - där drog de upp chiliplantor nu. Fint sortiment med flera rejält starka. Tro inte de sålde med tanke på hur få plantor utan det var nog mer utställningsaktigt.

Blev glass-stopp vid parkeringen innan vi körde hemåt.

Hade sett köer på södergående e6 vid Glumslöv, så tog en alternativ väg hem. Vägarbete mot Råå, så tog av inåt land och körde över Tågarp hem istället.

Hann lagom hem innan regnet anlände, så det blev inte planterat några rhododendron här hemma idag.

Var inne i stan och tankade inför morgondagen - släppte om en idiot ned från Kvantum som körde så fort att den lättade helt i guppet vid gamla Weibullsplanteringen. Och naturligtvis kom de inte längre än i kö vid rondellerna - mycket lönt!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar