tisdag 24 maj 2022

Mullbär, Rhododendron, Azalea...

Idag flaxade frun ned till Holland med vänner. Vi hade två kuponger på Flyinge plantskola från ett Dealbooster-häfte min fru köpt för att sponsra något lag, så efter ett par dagars studerande av sortimentlistan så körde jag dit medans hon var i luften.

Har läst på lite om mullbär och hade tänkt ett "riktigt" svar mullbärsträd och kanske en "Mulle" därtill, men passade på att fråga på plats och det man inte får direkt svar på muntligen får man via ansiktsuttryck medans man beskriver hur man tänkt... så nej... det kanske hade varit tillräckligt med lä för trädet, men det var uppenbart hon tyckte det kom att bli för stort. "Mulle" skulle inte bli lika stort och lika fort. Det ympade hängmullbärsträdet nämnde hon också, men jag vet inte om jag tycker det är snyggt och det var fyrsiffrigt dessutom, så nej... "Mulle" it is.

På bärfronten tycker jag att jag behövde förstärka på svarta vinbär och där finns en plats vid flädern till. "Petter" verkade som en bra sort att prova:
Petter E /BRi 9508-3A- Zon 1-5(6). En av de bästa sorterna för hobbyodlare på den svenska marknaden, svensk sort från SLU Balsgård. Hyfsat god sort som ger mycket stora svarta bär i juli-augusti på en planta som blir 1,5 m hög men kan bli ganska bredväxande med tiden. Smaken beskrivs som utsökt! Sorten beskrivs som mycket motståndskraftig mot både mjöldagg, filtrost och vinbärsgallkvalster.


Aronia gjorde jag inte något direkt på medans jag hade vid entrén, mycket bättre på att safta och sylta nu, så EN planta kan jag sätta igen. Sorten heter 'Viking'.

Tranbär gjorde jag ett försök på under flädern, men det var för torrt. Tänkte ge dem ett försök till. En drar jag ned i "den igenvuxna viken" i dammen, så får vi se om hydroponiskt fungerar. Den andra ihop med marktäckarna på höger sida entrén - långt fram vid stenen. Sorten heter 'Big Pearl'.

Två udda färgade alunrot hittade jag också, så de får ned i perennrabatten. 'Lime Marmalade' och (enbart) 'Marmalade'.

Azaleor gillar jag ju, men inte så mycket att de är lövfällande. Japansk azalea gör det inte, så jag hade letat upp några sådana sorter i blandad färg och som inte skall bli så stora. 'Königstein' (lila), 'Maischnee' (vit) och en Nakaharae 'Komodo' (tegelröd). Dessutom fastnade jag för en 'Brilliant' ("vattenmelonsröd"). Samtliga skall i stenkanten från syrénen och i båge mot bakom kvittenträdet. Finns en röd sedan innan längre bort som dock behöver lite nedklippning, men annars är den definitivt i livet.

Rhododendron ville jag ha den rödaste röda jag kunde hitta och det blev då en 'Erato'. Sen hade jag i sortlistan tänkt flankera den med en 'Blue Tit' och en 'Orange Flirt' - men dessa två var båda slut så jag fick tänka om på plats. Hittade en STOR 'Bernstein' (ljust gulaprikos) som var nedsatt halva priset från över 800 som kontrasterade bra. Det visade sig vara en felleverans, så de hade fått göra lite detektivarbete för att ens få reda på vad det var för någon. Hittade ingen åt det blå/blålila hållet som håller sig liten, däremot hittade jag en 'Helen Martin' med en ganska spektakulär rosalila täckning.

Det skulle självklart regna hela tiden, så var genomsur när jag körde hem. Kommer att ta lite tid att plantera om regnet fortsätter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar