torsdag 26 maj 2022

Sjöbo - Skurup - Lomma

Idag skjutsade jag grabben och en kompis iväg på deras scoutvårläger. Kom på under morgonen att Sjöbo inte är värst långt från Skurup från min horisont, så slängde iväg ett sms till mannen bakom Skurupsborren om det var möjligt att få tag på en när jag ändå var i närheten. Han hade svarat innan vi var framme, så det blev den turen efter de var lämnade. Navigatorn gav mig en riktig småvägssightseeing så det upplevdes inte alls nära, men fram kom jag likfullt.

Trött på småväg fortsatte jag stor väg... och fick för mig att stanna och se hur det såg ut för Zoobutiken i Lomma - den som hade katastrofal brand. Hittade först inte någon fisk, men de var utomhus i andra ändan nu. Blev en gräskarp och en "tiopack" blandade små guldfisk. Hoppas det blir lite mer liv och rörelse under ytan med så många.

Fick plockat bort sista biten grästorv där rhododendrona skulle ned och sen fick borren visa vad den går för. Och det går definitivt inte att komma lokalt ned på sådant djup med spade - då växer det bara till en grop. Kan utan omsvep erkänna att jag aldrig planterat några andra rhododendron lika mycket efter konstens regler som dessa tre fick... så mycket extra djup undertill fyllt med rhododendronjord är nytt rekord här. Kan bara hoppas att de kommer att uppskatta det.

Nu är det bara den svarta vinbärsplantan kvar att jorda ifrån inköpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar