måndag 12 februari 2018

Vidareutveckling av Kefiren

Har inte riktigt hunnit med ätandet av Kefiren i samma utsträckning som den blir klar, även om jag låtit den stå två dagar istället för en. Så jag testade att göra färskost på den och nu efter att den fått stå till sig i en burk så testade jag den och den smakade ungefär som en något krämigare Creme Fraiche eller åt Smetana-hållet. Skall nog prova att smaksätta den på något sätt också.

Fick 2dl vassle över så jag gjorde ett tappert försök att omvandla den till Ricotta, men antingen var det alldeles för lite för någon riktig effekt eller så kanske receptet förutsatte att vasslen gjorts i samband med att man haft löpe?

Skall se om man kan spara på sig vassle ett tag utan att den blir dålig, så man kan testa med en liten större mängd. I alla fall så skall jag ta lite grand i nästa surkåls-sättning för att kickstarta mjölksyrningen (även om det inte varit några problem med det hittils direkt).

För övrigt tycker jag det är förvånande när man läst på sidor hur snabbt kefirgrynen växer till sig. Jag hittar dem fortfarande knappt när jag silar ur, så det dröjer innan jag kan ge mig på att sätta en andra burk (om vi nu skall ha någon reguljär tillverkning av färskost/CF och kanske kefir-baserat smör)

Skulle vara kul att hitta någon lokal mjölkbonde, men jag vet inte ens hur jag skall börja leta...

--

Nästa nya surkålssmak skall nog bli en Mexikansk Curtido. Gjorde lite runtsökningar på olika receptvarianter och på kuppen lyckades jag lära mig att "Mexikansk Oregano" inte alls är samma sak som vår, inte ens en variant - utan en helt annan plantfamilj "Lippia graveolens (kunth)". Vissa smaklikheter finns säkert med tanke på benämningen, men skall det smaka hyffsat äkta så var det lika bra att beställa en burk sådan från en Mexbutik. Så sättningen av fermenteringen får anstå tills denna behagat dyka upp.

Kikade lite grand efter fröer, men det verkade ganska dött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar