onsdag 14 februari 2018

Koll på kål

Började bli lite mycket jäst på ytan i Baseballsurkålen, så jag tog den efter 18(?) dagar snarare än 21. Den luktade fantastiskt trevlig och på något sätt precis som jag förväntade mig att den skulle göra. Har aldrig ätit en korv med surkål i The Big Apple, så det är nästan som man skulle vilja tro på det där vissa talar om reinkarnation... I så fall har jag bott i USA under 1900-tal i så fall ;-)

Satte ny kål på att huvud; körde halva burkar denna gången, så det blev en halv burk Curtido (eftersom min beställning av Mexikansk Oregano kommit fram) och en halv burk ny Blomkål-Curry.

Påbörjade en andra ginger bug som lär ha mer dra i sig, med jalapeño och extra jäst. Satte också en större sats på prov.

--

Grabben hade hört talas om "wrap semla" och att den skulle finnas i Malmö, så jag körde och köpte sådan direkt på morgonen. Navigatorn tog mig på världens omväg märkte jag när jag väl närmade sig - det hade jag fixat bättre själv. Han blev nöjd i alla fall och det var det viktigaste.

Gjorde kyckling i lergryta med "väggpotatis" och tycker jag fick till den riktigt bra. Gjorde sås baserat på en champinjon-pulversås och gick i med kycklingfond och Chef Paul's 'Blackened' och blev rätt nöjd med den också. Inte som farsans magiska sås till detta, men väl gott nog att äta på skedbasis.

Behöver dock en större lergryta om det skall räcka till hela familjen på en gång, tror jag... får komplettera Schlemmern med en Römer kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar