torsdag 15 februari 2018

Husfruns upprättelse

Med tanke på vad jag själv håller igång för närvarande; två surdegar, mjölk- och vattenkefir, två "ginger bugs" plus andrafermentering av dryck, två sorters surkål, kombucha... så slår det mig ännu tydligare... Detta och väldigt mycket mer därtill gjorde husfrun i forna tider. Och det är inget lätt jobb - och man får verkligen inte glömma bort något för då kan man bli av - eller i vart fall försena radikalt - något. Det bakades bröd, fixades inläggningar, mjölkades djur m.m. m.m. Troligen kan jag inte komma på allt ens. Och detta var basen för överlevnad.

Så hur hamnade kvinnorna i den undervärderade situationen de varit i senare? Ja, ser man på vilka uppgifter de hade innan, så kan man nog säga att männen nog automatiserade bort kvinnan till stor del. När de saker som husfrun gjorde hamnat på fabrik och i affär... då blev det inte så mycket över och husfrun blev hemmafru...

Men backar vi några århundraden... jag tror faktiskt inte kvinnan var så nedvärderad som vi vill tro... det var en annan sorts arbete - men jag tror alla visste hur väsentligt det var... kanske därför som kvinnor inte krigade - ingen hade råd att förlora dem...

Jag hade inte fixat en gammeldags husfrus dagsverke - hade ni? Hoppas verkligen jag slipper ta reda på det... men det är kanske inte så dumt att lära sig momenten i alla fall - det är få idag som kan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar