söndag 2 april 2017

Odlingsstart!

Riktigt fint väder och lagom att sätta igång... har kliat i fingrarna ett tag nu.

LÖK

Hade inte tänkt börja förrän på lördagen, men fick ett ryck och satte ned löken redan på fredagskvällen och tur var nog det, annars hade det inte hunnits med allt.
Gul lök i en krage satte jag 7 rader med 11 i varje - blev några över på en 250g-påse då.
Satte tätare i den stora långsmala kragen (#2 i fyr-rotationen), typ en tum mellan varje. Fick i två påsar silverlök i ena sidan, tre påsar + resterna gul lök och nästan 3½ påse röd lök.

Bör nog gå ned lite till nästa år, då #3 bör ha lite sämre med plats.

--

POTATIS

På lördagen vad det dags för potatisen, satte tidig potatis huvudsakligen i potatiskrukor - hade köpt fyra, men fick skaffa två till. Maris Peer, Orla och Ulster Chieftain gick i dem.

I låda #3 satte jag det som var över på den tidiga samt sommarpotatis - Amandine och Princess.

I låda F satte jag en rad Princess och en rad höstpotatis - Valor

och slutligen satte jag i låda H potatis för mos - Arran Victory och Inca Bella

--

MOROT och RÄDISA

Låda I ska ha morot, rädisa och selleri är det tänkt. Där stod fortfarande vintersallat(maché), skördade några hela plantor och flyttade några stycken till sellerisidan då det inte är dags för dem än. Började med att sätta ned mina experimentella toarulle-förodlade morötter. Långt från alla som såg värst pigga ut, så där är nog lite att förbättra på metoden - mer ljus eller mer vatten eller mer näring. Men blir det bara någon som blir något så är jag nöjd. Satte en rad tidig morot, en rad höstmorot och en rad gul morot också.

Rädisor blev det några rader... även den svarta spanska - fastän det är för tidigt enligt fröpåsen.

--

KÅL

Farsan tipsade om pallkrageväxthus på ÖB, så åkte in och köpte ett par. Framför allt är det kålen som jag vill ha mer tätt runt för att hålla ohyran borta, men kanske jag kan få lite mer tillväxt på dem också. Höll på att bli galen på monteringen av den första innan jag lät mig inse att monteringsanvisningen var totalt felaktig och istället tänkte till själv och då gick det. Inte ens måtten på det fram resp. bak var rätt - alternativt att de satt dörren på fel sida... Fast det kanske är en anledning till att de säljs ut via ÖB om de vet om att det blivit fel...

Fick satt ut senapskål i ett par olika former, wasabirucola, sodaört, pac choi och en trädkål i låda O. Tog en marktemperatur i lådan och den höll 31,3 grader, så full sprutt på bokashinedbrytningen. Bör klara sig från nattfrost ;-)

I låda A satte jag brysselkål, grönkål, vitkål och savoykål... och så körde jag ned spenat runtom. Bloomsdale Long Standing till vänster, Nyazeeländsk i mitten och någon "vanlig" till höger.

Ska köpa ett sådant hus till för låda #4 - har broccoli och blomkål kvar i de förodlade att plantera ut också. Generellt nöjd med vinterförodlingen i låda. Det mesta har det kommit ut, förutom huvudsallaten, men den kanske har stått för blött, då där var en spricka i locket just på den sidan.

--

SALLAT

Satte ut de förodlade småplantorna från vinterlådan och kompletterade med att direktså lite olika sorter också. Har några plantor kanske på gång i en andra låda, så de får komma i senare...

Huvudsallat, drivsallat, lollo rosso, plocksallat, rucola ...


--

OMKRUKNING

Har gått och dragit mig för att kruka om rotsellerin, men nu blev det av i alla fall... kanske inte blir något av den alls, men nu har jag provat i alla fall.

I rena farten gav jag mig på och krukade om all den starka chilin.

--

och slutligen... Yacón

Hade skickat efter två rotknölar Yacón från Jennys frö; funderade på det redan ifjol men det blev inte av då. Satte i två stora murarhinkar... två möjligheter... antingen borrar jag några hål i botten sen och låter de stå... eller så krukar jag om dem i något större när det är dags för dem att komma ut. Får hålla mig i skinnet med dem - de skulle inte ha så mycket vatten innan de kommit upp... och jag är rätt så vattningsglad av mig...

--

Dessutom blev det lite nedklippning av trädgårdsrester som legat sedan i höst och min fru har ute och sopade löv och sådan på framsidan, så de åkte i komposten också. Just nu är den full, så antingen får jag ta ur tomkrukorna och börja på nästa eller så spara i säck... lutar åt det första.

Mest överraskande och glädjande nyheten är att humlen har överlevt vintern trots en ganska utsatt plantering i kruka ovan jord (för spridningsbegränsning). Det hade jag inte väntat mig... eftersom den inte gav några kottar alls ifjol så hade jag gett upp på den... men den kanske kommer mer lite mer fart år 2?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar