onsdag 3 maj 2017

Vårplantering

Bestämde mig för att både snygga till lite mer på uppfarten och bredda utbudet av frukt i odlingarna. Först satte jag två olika rosenkvitten på vardera sidan garageporten (med lingon som marktäckare).

Dagen efter satte jag så två päronträd - en speljerad 'Conference' och en 'vanlig' Esperens Herre (Belle Lucrative). Båda är - precis som jag vill ha - gamla sorter, Conference från 1884 och Esperens Herre från tidigt 1800-tal.

Sen gav jag mig på jakt efter en Carmencitarönn och på kuppen så blev det en äkta kvitten samt ett par buskar svart vinbär 'Öjebyn'.
Satte Oktoberstormhatt och alunrot under rönnen och olika alunrot under vinbären. Satte också en buxbomsboll, ett par Hostor och strandråg i kruka.

Med det får det vara stopp i inköpen, förutom möjligen några balkonglådor och självklart tomatplantor när det är dags.

Passade också på att inleda arbetsveckan med att vara tokdålig i magen och huvudet, så det fick bli sängläge större delen av dagen och jobb hemifrån idag.
Vikten blev naturligtvis kanon på kuppen, men det lär ju inte hålla när man börjar äta igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar