torsdag 11 maj 2017

Hemsideöversyn

Ja, då blev det dags igen.

Har man haft en hemsida på nätet så länge som jag - 18 år i år - så har det blivit några revisioner av den på vägen ( och några varianter som aldrig gick live ).


Det stora problemet med den nuvarande layouten har varit att det blivit många sidor att editera för varje tillägg, då sidomenyer och generell layout varit med i varje enskild sidas kod. Har tidigare försökt lösa deta, men CSS var inte verktyget som skulle klara biffen. Har inte heller tillgång till att koda mer aktivt på servern i form av asp eller liknande.

DÄREMOT så hittade jag nu något som heter server-side includes (SSI) och det visade sig att min provider stödjer detta och likaså de webläsare jag själv använder (minst).

Så från att bara vara ett experiment, så satt jag hela kvällen och kodade om/lyfte över de gamla sidorna till den nya paradigmen. Så nu skall det inte behöva "ta emot" att lägga till ett nytt recept eller så.

Rent tekniskt är det verkligen inget under - och det blir inte lättare last att hämta sidorna, för i princip hela siten (förutom bilder) monteras ihop för alla sidor. Men rent redigeringsmässigt så ligger hela layouten i två dokument (framsidan och övriga sidor) som även de delar gemensamma komponenter.

Utseendemässigt så skiljer denna revisionen i princip inget från den föregående (från 2012) direkt - jag har brutit ned recepten i underkategorier och integrerat mjukvarusidan i layouten bara. Men nu uppmuntrar layouten till förändringar, så det lär kunna hända mer nu.

Har ni liknande problem, så kolla upp SSI !

...Fast det är väl inte många idag som handknappar sin hemsida - om man nu ens har någon längre i dessa Facebook/Instagram/-tider...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar