tisdag 5 april 2016

Direktsådd

Idag kände jag för att de fröer jag haft noterade för direktsådd ifrån april eller "när jorden reder sig" skulle åka ned. Några olika sorters morot - tidig, gul och höstmorot och mellan de raderna några olika sorter av rädisa (som jag inte lyckades få några ifjol alls). Halva den pallkragen kvar, så jag kan så en omgång till om någon vecka.

Palsternackafröna fick ligga blött en stund och förvattnade den pallkragen rätt hårt på förhand. Spännande att se om det blir något - den verkar svårgoddad.

Och på tal om blöta, tänkte sått Nya Zeeländsk spenat, men det stod ett dygn i vatten på den när påsen väl kom fram, så det blev bara rödbetor i den kragen så länge (skall i mangold sen, men det är inte dags ännu).

Fixade hela "kålkragen" vid altanen också... Blåkorn och ZeoBas nedmyllat först. Brysselkål, salladssenap och en hel flock asiatiskt - pak Choi, Misume, Mizuna, Komatsuna och någon Mustard Red (fyrpack från Hornbach på fröband). Skall dra över odlingsduk, men det regnar så jag låter det vattnas normalt över natten först, tror inte ohyran förstår att dyka upp bara för att jag satt frön...

Vad mer? Lite salladslök och gräslök av några sorter också.

--

Sen gjorde jag en dum chansning och planterade ut de största kronärtskocksplantorna jag fått fram innan deras rotsytem gått ihop oåterkalleligt. Hoppas de inte bränner bara. Skall dock inte vara många soltimmar på en halv vecka och de står ju inte på det mest solutsatta stället ändå.

--

Var på mikrojord och köpte mer bokashiströ och några småflaskor att vattna ut/spruta på träd och buskar. Nu blir det ju ett sådant där omöjligt läge att bedöma - jag kommer ju inte att ha någon referens att jämföra med hur det skulle ha blivit om det inte användes, men blir det bara bra så får det vara hänt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar