torsdag 7 april 2016

Bärt!

Om det inte går att gissa så är det en hopdragning av Bönor och Ärter...

Idag har jag byggt en ställning för ärter vid altanen och sått bryt- och sockerärter där... Och spenat undertill.

Bönorna hade redan klätterställning så de såddes bara (inte Borlotti - de måste vänta). Missade jämtemot min planering, så det blev båda brytbönorna på ena sidan och båda vaxbönorna på andra... Vilket nog kommer att göra identifikationen halvt omöjlig; så blir det när sorterna heter Maxidor och Maxibel och man tar/läser/tänker fel. Nåja, jag plockar inte upp dem för att göra om, så det får bli som det blir. Sen sattes en sort till med specialskylt, som ni (om någon verkligen läser detta utöver jag själv, dvs) skall få en lite gissningslek på.

Sådde även en flock gul senap från en Ica-kryddpåse på chans.

Inomhus har jag sått Thaibasilika och vanlig (Genovese) samt Äppelgurka... Och planterat om ett sötpotatisskott till




Det kanske visar sig vara för tidigt för en del av detta, men provar jag så får jag inte reda på nå't... Går ju att så igen... Men jag hade 10 grader i bönkragen, så det känns inte alltför överdrivet.

Kragen där det skall gurka och squash senare håller 12 grader längs ytterkanten, men mitt i när man får ned termometern i Bokashikomposten så håller den 31 grader. Höll på att bli orolig att min termometer fått spader (digital), men högst uppenbarligen inte. Om detta är normalt eller ör att jag jordat den för tidigt vet jag inte, har inte sett någon information på nätet om Bokashijordning kontra jordtemperatur. Härom veckan i andra kragar hade jag indikation på fem graders skillnad som jag tyckte var bra nog, men det verkat ha accelererat efter att det blivit varmare!

1 kommentar:

  1. Hej! Alltid trevligt att läsa din blogg och speciellt kul att du fick upp temperaturen i odlingskragen! Det är rätt vanligt att bokashijorden blir varm nån dag, ibland upp mot 40 grader. Sen kommer jorden att vara 2-4 grader varmare jämfört med t ex torv. Hälsning, Kajsa

    SvaraRadera