lördag 20 januari 2018

Började med att flytta på tavlorna. Det blev ännu snyggare i vardagsrummet än vad jag tänkt mig.


( ...ja, men skulle kunna hänga den rakt innan man tog fotot... )

Vägglampetavlan hängde jag bara på existerande krok, så den sitter lite lågt. Väntar med att göra annat tills jag vet om vi skall sätta något annat på den väggen också medan vi ändå håller på. Planeringstavla, något steampunkigt, extra liten vägghylla...?

Monterade sedan en av pallarna. Hade inte mätt datorn eftersom denna tanken var ganska spontan, så det gick naturligtvis inte att få in den - inte ens om man utelämnade botten. Skulle gå att ha den i hallen istället för en skohylla som inte används som det var tänkt ändå.

I vilket fall som helst, den ena av dem var avsedd för alla mjölen så vi slipper den fula plastlådan.

Monterade sedan ihop högskåpet, satte fyra fötter på den istället för två som IKEA tänkt - för jag tänker inte använda vägghängningsbeslagen som de levererar med. Mycket mer praktiskt att det står för sig själv medans man fixar med fastsättning i vägg dessutom. Ett par varv extra på framfötterna så vill det luta in mot väggen av sig själv också.


Det bär alltid emot att börja göra åverkan på något helt nytt, men jag börjar bli van nu. Köpte en (bords-)kabelgenomföring på Kjelle och en ytterligare USB-laddstation, så jag tog hål i den nedre synliga hyllan och satte genomföringen där... så kan man leda upp lite laddkablar (som förhoppningsvis "stjäls" mindre ofta också. Genomföringen har plats för tre Keystonemoduler också, så man skulle kunna tänka sig att sätta ett nätverksuttag där och ett par USB-kontakter, men det kan anstå för nu - blir många hundralappar på något som sällan kommer att användas.


Fick också fixat med kylskåpet... plastfästena på den nedersta hyllan kollapsade för ett tag sedan... kombination dålig konstruktion, ålder och tungt på hyllan skulle jag gissa. Med tanke på vad nya dörrhyllor kostat innan så kände jag inte för att beställa en ny glashylla om jag kunde undvika det, så jag köpte en stålskena (plattjärn) på Bauhaus härom dagen och kapade till denna med sticksågens metallklinga. Gick smidigare och enklare än jag vågat tro... slapp gå på med Dremel:n.


Clas hade medlemspris på bastanta hyllor i stål. Dessa skulle kunna funka bra bakom garaget för att få undan en del av del lådor och sådant som börjar ta plats lite varstans. Själva hyllplanen är spånskiva och skulle inte överleva utomhus, så det får jag bygga nya tåligare. Köpte tre stycken, men efter provmätning hemma så skulle det faktiskt få plats fyra, även om ett får stå lite på sniskan - om de nu inte går att bygga ihop på ett sådant sätt att det tjänas 5cm, typ. Får återvända och köpa en till innan månadsslutet medan priset finns kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar