onsdag 14 februari 2007

Glimt av framtiden

Ibland gör man saker och hakar på utan eftertanke, men då och då glimtar det till ordentligt. A-ha-upplevelser är mer av ett trappsteg man plötsligt tagit. Glimten är mer kortvarig och lämnar ett eko efter sig.

Jag har hållit på med att stoppa in mina skivor i datorn för att i framtiden kunna köpa en Squeezebox och spela upp allt i stereon via fjärren. I sig ett ganska stort steg och en riktningsvisare till CD-skivans ofrånkomliga frånfälle.

Likaså har jag sett att folk på faktiskt.se har haft någon applikation som lagt ut deras senast spelade musik. Egentligen inget som lockade mig, men det kom sig ändå så att jag reggade mig på den sajten och pluggade in den i mediaspelaren hemma.
Funkar bra, tjejen och jag reggar på olika identiteter på våra olika xp-inloggningar.

Likaså monterade jag in den på jobb.

Via nätet kan jag se vad hon lyssnar på där hemma.

Sedan hittade jag en plugin på slimserven... så att all musik som spelas via slimservern, dvs även kommande squeezebox kommer att loggas och statistikföras.

Häftigt!

Nu kommer glimten... här har vi lyckats koppla ihop flera olika system till en gemensam datakärna, eller till data som extraheras och muterar...

Från CD och en databas på nätet med skivinformation till FLAC via server till å ena sidan musik och å andra sidan data som taggas med datum som sedan vid behov extraheras till text/html.

Framtiden och utmaningen för datorer/nätet/elektronik är en fungerande dynamisk och kompatibel datahantering.

De exempel som dök upp under glimten försvann igen när den tidsrevan slöt sig, men känslan av den hänger kvar.

Vi har en intressant framtid framför oss... på gott och ont. Men en sak är säker...we ain't seen nothin' yet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar