söndag 29 september 2024

Runt men bränt

Igår gick det inte att få eldningen att fungera i ugnen då det blåste för mycket, så idag startade jag tidigt, så det fick hållas igång länge.... Blev 6-7 timmars eldning, så nu vet jag att ugnen pallar det också.

Dock blev der 500 grader i golvet och det blev nog för varmt, för första pizzan brände (eller fick jag inte undan allt sot innan). Så nu vet jag att jag vill ha 450 max. Kanske använda handuksmetoden också?

Däremot så som jag gjorde det denna gången, så behövde degbollarna det extra dygnet. Så, nu har jag nog hittat en undre gräns för jästmängden. Dock så jäste jag i bunken på stora degen och bollade på morgonen efter, så det var en skillnad också. Degen blev kanon att jobba med, så så pass runda och stora och "lätta" att få upp på spaden har de inte varit innan. Återstår att ta reda på vad som var den primära anledningen. Jäsmetoden - eller olivoljan i?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar