fredag 14 augusti 2020

Mondeo no more

Idag blev det en toppkandidat till sämsta dagar i mitt liv. Närmade mig en långsamtrörlig kö på E6. Jag såg den på långt håll och höll på att motorbromsa ned till matchande hastighet, slog på varningsblinkers för att underlätta för bakomvarande, men ser i backspegel att alla bilar utom en bakom saktar in.... och den bakom mig kommer för fort för att hinna få stopp i tid. Börjar flytta mig mot vägren för att ge honom några meters bromssträcka ytterligare, men uppenbarligen siktar han dit också snarare än att bromsa så han slår i mig bakifrån i full kraft och slänger in mig i husbilen framför och därefter vänds jag ut i ytterräcket. Airbags har jag uppfattningen att de blåser i andra smällen, inte den första och jag har inget minne av att jag var i airbag med huvudet. Det är uppenbart på direkten att det här inte är något reparerbart, utan "total construction loss". Det börjar kännas varmt och man är inte helt kapabel att hitta bilnyckel för att stänga av eller bältet för att låsa upp. Dörren fungerade som den skulle att öppna. Var orolig för att det skulle bli en brasa, men det var kanske varm kylarvätska, airbagarna och allmänt värmeläckage från motorutrymme och kanske bilbätet och allmänna medicinska reaktioner som spelade in. Kille med skåpbil från HA Bygg såg till att få mig sittande - och förbli sittande på räcket - tack i efterhand, jag var chockstressad helt klart, men det var nog bra att förbli sittande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar