lördag 8 september 2018

Mest besynnerliga jag gett mig på?

Har väl iofs provat att odla en del udda/ovanliga växter och så de senaste året och säkert gjort annat konstigt innan också, men frågan är om inte att brygga öl är det mest besynnerliga jag ger mig på, i alla fall på ett bra tag.

Det hela började med ett självsått fläderträd (en ... -buske)... tänkte man kunde köra något med det. Av någon anledning så hamnade jag på Humlegården - och lika mycket som jag gillar att odla högst exotiska saker, lika mycket gillar jag saker med lokal förankring... I detta fallet både udda och lokalt... Minns inte helt säkert, men det kan ha varit så att de skickade en "rot" gratis till mig när jag bara ville ha EN.

I vilket fall som, den har bara klättrat i ett antal år, men i år med denna fantatiska/fruktansvärda sommaren så satte den en mängd med kottar för första gången... så jag kunde inte låta bli att ta hand om dem (torka, vacuumpacka)... och då kom tanken - eftersom jag inte känner någon som sysslar med det som kunde fått dem - att försöka brygga vår egen öl på dem.

Kompetensen fattas totalt, utöver den troligen marginella delen processen har gemensamt med whisky dvs., så ut i boklådorna och försöka hitta något.... och det gjorde jag i en liten, snygg men oansenlig bok som heter "Brygg öl" av Henok Fentie och Karl Grandin från Omnipollo. Hade kanske inte slagit an något, men har provat en eller två av deras öl under våra hotellvistelser i gamla porterbryggeriet i Göteborg (som är hotell nu). Dessutom visade de på en väldigt simplistisk metod så skulle gå att utföra utan alltför mycket 'onödiga' inköp. Några större hinkar än de jag köpt för trädgårdsvin och en kylspiral huvudsakligen. Ja, förutom huvudingrediensen mältat korn då.


Efter att ha nästan-kokat en stor mängd vatten - tur man har vattenkokare att snabba upp processen med - så mäskades det i kylväska.

Hade läst mig till att om man mest ville ha färg av svarare malt och mindre av smaken, så kunde man tillsätta den på slutet av mäskningen, så det gjorde jag.

Sen skulle det "lakas ur" med varmt vatten till bestämd volym. Två hinkar - den översta har jag borrat en myriad små hål i så den funkar som sil.

och när det var nästan klart (16 liter) så såg det så här ut:

Mörk och fin färg, precis som önskat eftersom det är tänkt det skall bli en Cascadian Dark Ale (BIPA).

Sen skulle det kokas... och det är då som humlen skall i. Fast den första som skall i är den som gör ölet bittert, och det var inte vår egen humle avsedd för enligt vad jag kunnat läsa mig till, så fick köpt lite av en sort som heter "Magnum" som skall stå för den delen. Senare under och på slutet av koket skall vår i.

Egen humle - torkad och sedan ihoppressad vid vacuumpackning:

Efter tre olika givor av humlen, så dags att kyla ned det hela... spiralen skulle i en kvart innan för att koksteriliseras

och när det var kylt så skulle humlen filtreras bort igen innan jästen skulle i och hinken stoppas undan en eller ett par veckor.

Så det var det... för denna dagen... tycker det gått utan några större bekymmer - förlängningssladden dog, det var väl det värsta. Nu får man hoppas det blir något av det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar