söndag 20 maj 2018

Sommarpicnic

Stor sommarpicnic med extended family i Stadsparken i Lund. Erkänner villigt min brist på kunskap om den - under alla mina år i Lund så var jag aldrig där. Visste inte ens om att där var en sjö och så.

Blev lite extra besvär att få igång en av tre engångsgrillar, men till sist med en torr lite pinne jag hittade lindad med ordenligt med kökpapper så gick det att få igång den. Det var den som vi inte hade med oss, så det var kanske en som de haft stående sedan ifjol? Arbetsinsatsen behövdes i alla fall i slutändan för att allt skulle kunna grillas. Bra att de hade fasta grillar också, så man kunde dumpa kolresterna där innan de svalnat.

Hittade ett bättre ställe att lämna/hämta med bil via lite utforskande också - bra till en annan gång.



Bestämde mig för att det var dags att stödsätta med extragrukan jag dragit upp "i låda" - där var en hel del fina uppe nu. Får hoppas de överlever omplantering, har hört att gurka är rotkänslig.



Min Carmencita ser ut som om det skulle kunna bli rönnbär på den - eller i alla fall en blomning. Roligt att den trivts så pass bra.



Rensade en del i dammen också, två famnar fulla med vattenväxter borta nu.



Avslutade med att sätta om surdegarna, kefiren och göra en ny omgång kombucha. Tycker scobyn såg frisk ut nu och smaken var förbättrad. Har satt på flaska med liten tesked socker enbart i den ena... och den andra fick typ en femtedel överbliven MER Päron och lite citronsyra som smaksättning på experiment. Får se om det kan bli någon bra efterjäsning på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar