onsdag 13 mars 2013

Hästköttsskandalen rullar på... Nu senast ICAs ostkorv (som jag vet att vi ätit av...).

Ibland all upprördhet och skämt så saknar jag att någon säger något om det egentliga problemet - varför det skulle vara billigare med häst än med ox. En titt i köttdisken ger ju liknande resultat - oxkött är dyrt, men varför? Jo, om de siffror jag sprang på vid allmänt nätsurfande för något år sedan stämmer så har vi i modern tid inte haft så få nötkreatur i Sverige som nu. Inte konstigt om priset går upp om tillgången går ned. Hade priset varit lägre så hade det inte funnits anledning till att fuska. Och inte tror jag konsumenterna hade haft något emot ett lägre pris på nöt i butikerna.

Miljömaffian skriker om att kor bajsar och släpper ut metangas, men som ofta - har de verkligen något på fötterna? Tänk om fler nötkreatur inte är ett miljöproblem, utan snarare en miljövinst?


Här har vi en person som har en tanke om det.(Hoppa inte över att se föredraget - det är viktigt!)

Ibland är det konstigt hur olika saker kommer ihop på kort tid, det var bara ett par dagar jag körde förbi åkermarken där hemma och funderade över vad man skulle göra mot den klart synliga jordflykten i de starka vindarna. Då tänkte jag bara på mindre åkerlappar och mer gamla pilevallar. Men lite mer gräsland för betande flockar där man roterar runt flocken efter ett vettigt schema är kanske inte en dum idé. Vi behöver säkert inte så mycket areal för sockerbetor och vete om folk bara äter lite nyttigare. Bättre med biff än biskvier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar