tisdag 21 februari 2017

Omöjlighet nr.2 - del 1

Så... då har jag sått lite morotsfröer inomhus... Dels gul höstmorot 'Jaune du Doubs' och dels lite extra tidig Weibulls-sort...

Tanken här är att problemet med att förodla morot är deras ytterst tunna smårötter som inte mår bra av att brytas, vilket säkert händer om man försöker omplantera dem.
Alltså, hur låter man då bli? Här kommer min idé på en potentiell lösning:

Toarullarna är alltså tänkta att planteras ut och förmultna av sig själv och skona smårötterna.

Eftersom det inte står på fröpåsarna något om förodling - så är datum för sådden en grov chansning således. 10-17 dagar skulle de gro på... vi får se...

(Omöjlighet nr.1 var att odla sötpotatis, det gick även om det inte blev några stora knölar)

1 kommentar:

  1. Jag är helt övertygad om att det funkar att förodla morötter i toarullar.. Om man har brådis och vill ha tidig skörd!

    Den där sötpotatisodlingen vill jag gärna att du informerar mig om för just nu är jag totalt "såld" på dem.
    Tack för tipset att jag även kan mäta jordtemperaturen ;)

    //Veronica

    SvaraRadera