torsdag 15 juli 2010

Icke-LCHF

Idag, lite i senaste laget, har jag kokat flädersaft:


Det är ju definitivt inte LCHF, men jag räknar inte att jag kommer att dricka något av det på ett bra tag heller, men jag ville ta tillvara naturens gåvor i år. Senast jag kokade flädersaft är nog åtta år sedan och det sista av den tog slut i våras. Dock kokade jag då ungefär 50% mer än jag gjorde nu idag.

Om färgen förvånar så är det för att en av mina flädrar är med svarta blad och rosa blommor "Black Beauty". Alla buskarna är dock "Sambucus Nigra" och därmed ätliga.

Recept på ett ungefär
Koka ihop 2 liter vatten med 2 kilo strösocker.
Plocka och skölj en 40-50 fläderblomsklasar och lägg i en skål ihop med 3 skivade citroner och en lime.
Slå över två medicinmuggar citronsyra.
Häll på sockerlagen.
Låt stå i typ 5 dygn, tätt lock eller dyl. när det svalnat nog.
Sila och tillsätt konserveringsmedel innan det slås på flaskor. (Typ Atamon)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar