söndag 4 juli 2021

Vinbärsgelé (nr.1(?))

Två buskar med röda vinbär har jag gått och spanat på när det var dags ett litet tag nu, ville inte de skulle ramla av själva men inte heller ta för tidigt. Det var planerat igår, men det var så hett när jag klev ut att jag bara inte orkade gå och ställa mig plocka. Så det fick bli förmiddag idag istället. Fick 880g bär, vilket jag är helt nöjd med. Vickade "tyvärr" ut lite saft när jag höll på att pressa det sista ur koket, men det blev jämna decliter på kuppen och lätt dosera sockret. OCH det blev lagom till 2st 25cl-burkar. Sprang på ett recept där som stod man kunde krydda med chili eller med mynta eller timjan. Iofs stod det där att man skulle ha det ihop med sockret - jag kände dock mer för att ta med det i själva koket.... får se i efterhand hur dumt det var. Tog i alla fall en liten näve blandad mynta och timjan.

Har fler buskar på G, så det borde bli en omgång svart (eller blandad) också senare.



För övrigt var det mycket körande idag... Frun till Lund för vidare åk till Tosselilla, grabben till Helsingborg för Laserdomeparty. Så tyvärr fick jag se F1-loppet i mobilen - och huvuddelen av Indycar-loppet också. Fick dock sett Marcus fixa en fin andraplats hemma i soffan... och sedan reprissändning av highlights på F1-loppet på kvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar