onsdag 27 april 2016

Rättviksknut och felviksknut

Jag har kommit på att jag gjort fel! När jag skulle lägga på fiberduk över mitt ena "Rättvikshus" så knäcktes knuten. Vilket jag naturligtvis åtgärdat med att dra ihop den med ståltråd. MEN! Jag insåg varför det hänt också - och hur man kan undvika det. Och det är fullt möjligt att jag missat det i deras dokumentation och bilder, men det är bättre att informationen finns en gång för mycket än en gång för lite.

Alltså... i alla fall i denna knuten:


Så om det går att undvika att använda enskilda rör i den genomgående delen - gör det! Annars riskerar man att få en hög belastning mitt i knuten som knäcker den - troligast vid monteringstillfället - tror jag hörde några "knak" när jag gjorde det, men den kommer att ha en punktbelastning alltid. Jag har nu bytt till ett längre genomgående rör och får då både en mjukare radie och ingen belastning.

Måste man ha två rör där, så skulle jag rekommender att man hittar något som passar inne i rören som hjälper att koppla ihop dem.

Och sent generellt så skall man nog ta det försiktigt vid monteringen av alla rörändar där det föreligger en belastning och om man kan stoppa in något i VP-röret även där som gör belastningen mer utspridd - så gör det!
En bit rundstav i trä kanske? Kanske med en droppe lim så den stannar på plats?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar