tisdag 15 mars 2016

vårkänslor

Temperaturen var uppe på, eller över 10 grader idag. Det blev grillade högrevsburgare i Webern, men ljuset han försvinnan innan det var klart, så man längtar efter att ljuset skall stanna längre, just nu går väl solen ned en kvart över sex eller så.

Marktemperaturen var uppe i 7 grader, men det skall bli under nollan i natt igen, så det lär väl sjunka.

Har köpt sättlök en masse - tänkte prova sätta enl. Åke Truedssons metod som Farbror Grön bloggat om - tätt i en låda och plocka redan späda som gallring under säsongen.

Knep av en blasttopp på en av vitlökarna och oj vilken fin vitlökssmak - där blev jag positivt förvånad!

--

De små tomatsticklingarna - och även de något större Borghese är definitivt döda efter omkrukning och flytt. Lysrören är bytta till ett par varmvita om det har med saken att göra. Annan idé är att de kanske fått för mycket vatten. Har i alla fall petat ned nya fröer i de krukorna så får vi se. En annan möjlig lösning är att jorden de sattes om i inte uppskattades - Sysavjord. Hoppas klura ut det, jag behöver kunna ha krukor också på arbetsbordet, annars kan jag inte förgro nog. I värsta fall får jag köpa en omgång odlingsbelysning att hänga där också...

--

Bokashi #3 grävdes ned i "låda#4" - den som skall få pumpa i år är det tänkt. Det blir rätt mycket per hink faktiskt, så det får grävas riktigt djupt för att det skall kunna täckas nog. Frågan är hur jag skall göra när vi kommit så långt på säsongen att jag inte kan jorda dem i pallkragar längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar