fredag 25 mars 2016

Pre-påsk

Här har det gjorts massor, men jag har glömt blogga... 

Alla pallkragar är på plats och fyllda - två säckar grönsaksjord över om jag skulle ändra mig om klarheten.

Har lagt plattor - de grå standardplattorna från bakom garaget, plus mindre grå från Bauhaus. Saknar två sådana, skulle jag tro.

Har sått både för kålsorter och för sallat, plus lite blandat annat som physalis och djungelgurka.

Har flyttat en azalea från gatan till där en dött i trädgården, sedan flyttade jag den gula magnolian i motsatt riktning och den var lätt att få upp en klump av, så jag tror inte jag kapat värst många rötter.

Istället för magnolian blev det ett äppelträd. Hade varit ute efter Mio, men trädgårdshandlaren ringde leverantören och det finns bara på a2-stam och det vill jag inte ha. Mitt alternativ var Oranie, men den är trots allt ganska sen. Han rekommenderade Discovery (Rödnos) istället och även om den inte är lika gammal som Oranie, så är den i alla fall från 40-talet och kanske ändå inte så sönderavlad? Mm-106 var stammen på den.

Hittade samtidigt den bigarråträdet jag tänkt mig - Stella. (Stam okänd - danskförädlad) Så det blev till att få bort gräset mellantomapallkragarna illa kvickt och få ned det där. En sak mindre kvar som inte var planerad nu.

Potatis börja närma sig att sättad, speciellt i huvudrotationen då där är varmare. Det verkar även varmare i de kragar jag har Bokashi, det vet jag inte om jag läst något om. Flyttade de i krukor överlevande jordgubbsplantorna till den ena så får vi se om de vill utvecklas bättre där i ny jord och mer gödning...

Har plockat bort alla reglarna som höll nätet över dammen. Plastfågeln får stå kvar tills vidare.

Om jag inte skrivit något så har bäcken varit igång ett tag. Två kapsyler EM har jag slagit i med lite tidsmellanrum. Inte sett någon fisk ännu, men man kan ju alltid hoppas...

Har plockat lite vårsten och lite från mitt specialställe - trots att halva är borta efter en fabrik byggde ut ifjol. Mer skiffer och mer kakaoflis blir målsättningen där... Och så få ned lite blomsterlökar till hösten så det blommar lite där till våren. Marktäckaren bekämpar jag en del så den inte klättrar i mina rhododendron/azaleor, men jag tror den har rotat sig på så många ställen att det inte är någon fara.

Alldeles säkert gjort mer, men det kommer jag inte på nu...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar