torsdag 15 oktober 2015

Rödbetschips!

Funderat på vad jag skall göra med de kvarvarande och delvis gigantiska rödbetorna och lösningen dök plötsligt upp i tankarna - chips!
Så ut på lunchen och köpa en mandolin - blev en keramisk Kyocera.

Gjorde ett par olika körningar på olika temperaturer, hade 225 i ugnen efter middagen, men det var svårpassat och hälften blev too well done. Gick betydligt bättre vid 150 grader, men jag misstänker att ju lägre värme och längre tid desto bättre. 150 grader kan man minst köra 25 minuter, troligen längre. Frågan är om jag inte skall prova i torken vid något tillfälle. Körde en rödbeta på 950gram och det blev 4-5 plåtar utav den.

--

Klippte ned den syriska Hibiskusen rejält. Har provad det innan och det överlevde den. Stockrosen har varit ful i år, så den åkte i sammanhanget, likaså akvilejan. Tog en gren på den svarta flädern också. Blev väldigt mycket ljusare i den delen av trädgården på kuppen - blir bra för kryddlådan till nästa år.

--

Såg "Into the Woods"-filmen baserad på Sondheim-musikalen... Gjorde inget för att lyfta min uppfattning om Sondheim direkt... väldigt tjatigt. Välanvända specialeffekter, speciellt partikeleffekter med löv och liknande som jag gillade. Tveksamt om den ses om, som tur vad var den hyrd inte köpt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar