måndag 1 maj 2023

Trädgårdshelg

Efter att det mesta är lukat så var det uppenbart att kryddgården behövdes fyllas på... så runt på plantskolorna, blev Tullstorp, Lödde, Höj.

Hittade inte allt på en gång... och gul lök att sätta tog lite tid att hitta.

Årets nyhet - i alla fall som jag sprungit på och reagerat på var persikoträd - kom väl på dem precis vid blomning, eller så är de mer en sak för året? Annars har de nog stått mer undanskymda bland andra fruktträd. Satt två stycken... en lite "Ice peach" och ett mer spaljerat "Riga". Det senare skall inte ha problem med vintrarna, men det första kanske stryker med. Tog även ett Bornholmsfikon... och när det väl fick ta en av odlingsbäddarna, så åkte resten av den till Rhododendron/Azalea. Maruschka,Hans Hachmann,Wine And Roses,Maruschka från vänster till höger. Så en röd/rosa rabatt huvudsakligen.

Lavendeln skulle klippas tillbaka till en tredjedel, så det är gjort utanför muren.

De flesta bäddarna är sådda... lite för tidigt för gurkan, men har provat att förodla de äldsta gurkfröpåsarna i toarullar inne.. det gick inte sist, men jag provar igen. Tre-fyra frön per rulle. Marketmore och Rhensk Druv. Sen har jag nyare påsar för direktsådd dessutom.

Bönorna återstår att välja och sätta, men vissa av dem skall nog blötläggas ett dygn också, så ingen brådska där.

Gräsmattan är huvudsakligen befriad från maskrosor också. Köpte en längre Weibulls marskrospinne, men den har blivit böjd redan av detta lilla, så det var ingen kvalité på den. Lite synd, för idén med lite mer hävstång är ju god.

Turligen har vädret varit bra hela långhelgen... så det blev gjort mycket. Finns självklart alltid mer att göra, men jag är INTE besviken på vad jag hunnit med, tvärt om känns det som det är betydligt mindre som hänger över mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar