fredag 26 maj 2023

Paus i målandet för trädgårdstillskott

Ligger efter i kikande på "Trädgårdstider" så kom till det avsnittet ifjol där de anlägger bärträdgård. Då¨sade John att Tayberry var hans favorit, så då blev man intresserad. Han tog även upp Jostakrusbär. (Han hade även ett rosa vinbär Aili, men det verkar inte finnas i år/runtom här). Så jag blev inspirerad och det fick bli en ny körning.

Hittade ett "Aprikoskörsbärsplommon" Aprimira (fast aprikos verkar inte biologiskt ha något med den att köra det är ett körsbärsplommor, eller som det också heter Mirabell.

Tänkte det blir bra att flankera Jostakrusbäret (på stam) med två rosa vinbär "Pink Champagne" och hittade också en rhododendronhybrid som liknade buxbom och tålde vanlig jord 'Bloombux Magenta', den får stå framför.

Även tyckt min mörka trädgård hade brist på marktäckning - fått luka mycket. Så tog tre olika mörka alunrot ("Black Pearl','Obsidian', 'Timeless Night' ), en rosenplister 'Purble Dragon' och en revsuga 'Black Scallop'. Dessutom hittade jag en hypergullig kärleksört med rosa kant på bladen, 'Dream Dazzler', så den fick dit också. Varit ett "hål" i den andra perennrabatten, så petade ned en röd Löjtnantshjärta 'Valentine' där.

Hittade lite chili och bara en tomat i butiken, så jag undrade om jag var för sen... men de hade leveransproblem, så då blev jag tipsad att åka till Tomatens Hus. Att jag inte tänkt det själv... men jag har nog mest tänkt på att de säljer en massa tomater att äta, inte plantor. Så det fick bli dit också och förutom att jag fick nog tomater att stärka upp om de vi fått inte blir något av - och en rejäl flock chili av de allra starkaste sorterna.

Satt de starka på sydgaveln (för att göra det lättare att hålla reda vad som är direkt ätbart samt att jag tror de behöver mer hjälp att få så många frukter)... Carolina Reaper, Yellow Reaper, Pink Habanero, Dorset Naga, Habanero Chocolate Scotch Bonner, Bhut Jolokia.
De på altanen är: Tapas, Penis Chili (Peter Pepper?), Chocolate Scotch Bonner (så den skulle inte varit med här?), Apache, Jalapeño, Bendigo, Rubienne, Krebs Sweet Orange.

Det sista jag gjorde var att sätta purjolök och grön plocksallat. *pust*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar