fredag 12 maj 2023

Bortlådad, nöt och blåbär

Häcken klippt på båda hållen fram till japanska delen. Hela pallkragen urgrävd och bortflyttad, så nu är det nere på odlingsväven. Ser inte helt trivialt att få fundamentet i våg, men det lär jag märka när jag börjar på det. Kanske får jag lägga en omgång plattor ovanpå terassen om det inte går att komma ned lika djup på häcksidan...?

Nu när häcken slaktats och björnbären är borta så kände jag för att göra något nytt och bra på den sidan. Har aldrig riktigt lyckats med blåbär, men kanske inte gjort nog "jordarbete"... så krävde ur rejält i ena kragen och fyllde på med ogödslad (=okalkad) torv och satte tre buskar som får hjälpas åt i pollineringen. Två "vanliga" amerikanska och en rosa amerikansk hybrid. Sprang på hasselnöt som inte kostade som de jag sett innan, så det kunde göras en liten chanstagning på ett.

Grävde upp den rosen som inte mådde bra under körsbärsträdet och satte i en kruka som sista hjälpen... Petade ned en Hortensia (vill säga 'Hydrangea' men det är inte av nördighet, utan att den verkar gått in i skallen som det hos mig först och främst) med svarta blad som jag såg igår efter jag betalat. Tyvärr lär inte blommorna bli så fantastiska som på plantbilden... i alla fall inte hela säsongen.... i alla fall om man skall tro nätbilder på samma sort.



Frun jobbar kväll, dottern skall äta med kompis på Emporia, så grabben fick BK Nuggets... jag kokar lite brysselkål till mig och det finns kanske någon paj i frysen...



Filter'larm' på pannan igen, så den fick stannas en stund och filtret dammsugas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar