söndag 22 augusti 2021

Norrvikens trädgårdar och påverkan för livet?

Vi besökte bl.a. Norrvikens trädgårdar på en liten långsamt roadtriphemresa efter glampingövernattning i Båstad.

Det är inte jättemånga minnesbilder jag har från när jag besökte där som barn... det kan säkert vara 40 år sedan. Några små "halvsekundglimtar" har jag dock, men över lag kände jag inte igen mig. Hade gissat att själva huset låg i riktning MOT havet, men det gör det ju inte, så där är ett "minnesfel" till exempel. Och så är ju minnena ur ett förhållandevis grodperspektiv så storleken på häckar och sådant skiljer.

Det som mer förvånar mig är hur pass många beröringspunkter trädgården har mot min egen... så är det verkligen en tillfällighet, eller har den indirekt haft så stor påverkan på mig undermedvetet?

* Portaler i avenbok - under tillväxande
* Låga klippta buxbomshäckar - check!
* Japansk trägdård med bäck genom - check!
* Grönsaksodling i höga pallkragar - check!

Rhododendron fanns ju här också, men där tror jag Sofiero varit större inspirationskälla. Gröna buskar - både föräldrarna och släktgården i Rammsjö. Vi körde dock förbi där och alla buskarna är borta nu till "förmån" för en ganska trist och underskött gräsmatta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar