torsdag 5 augusti 2021

Experiment

Har mynta växande som ogräs lite varstans förutom den myntan jag flyttade från pallkrage till murbalja tidigare. Kändes dumt att bara luka bort det, så gav mig på att göra en myntagelé. Det visar sig vara väldigt varierande recept på mint/myntagelé - vissa använder äpplen eller äppeljuice i botten, några hade citron eller lime och även grön karamellfärg. Det senare stämmer med hur man tänker sig den... Så där riktigt slimey-grön (leksaksslime tänker jag på för de som minns det...). Så anvancerat tänkte jag inte gå - inte så säker på vad vi skall ha det till eller om vi gillar och ville inte heller åka och handla något till det. Men hittade recept enbart på myntablad också, så det blev enligt det.

Gjorde så här:
Det blev 2½ full grabbnäve avrivna myntablad
till det sade receptet 2dl vatten mer dl myntablad, så tog då 5dl
det skulle värmas upp till nästan kokande, lät det långsamt gå upp på höga 90-tal och höll det där typ 7min - receptet sade hela processen skulle ta 10min, inte mer än 15.
Sen slog jag det genom durkslag ned i litermåttet och slog bort så jag hade 4dl kvar. Behöver man inte göra, bara det att en "gelesocker multi" är på 4dl så det blev enklast med ett helt paket sådant utan att mäta.
Därefter den vanliga kokningen upp mot 103C och ned i rengjorda burkar. Så får vi se senare vad det blev av det... om det skall kastas eller vad...


Har haft det struligt med min "huvuddator" en veckas tid eller så, har stängt sig över natten och därefter så har hängningarna blivit mer och mer frekventa. Så pass att den nu gjorde det bara på några minuter efter omstart. Vet att jag tagit en 2021-7 stabilitetsuppgradering från M$ och även uppdaterat grafikdriver ett par ggr, men det började kännas som hårdvarufel snarare. Men efter lite funderande och sökande, så gick jag snabbt in i msconfig, slog om till diagnostisk start och bootade om... och sedan en boot tillbaka till vanligt. Passade på att ta bort några onödiga autostart-objekt också... och kanske, kanske, ta i trä... kan det ha varit något skräp... Det blev i alla fall stabilt för stunden igen. Hoppas, hoppas

Nu skall jag börja på "Rust to riches" säsong 3...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar