söndag 23 maj 2021

Omprioriteting och omvägar

Vår bonsaiklippta bollthuja har mått sämre de senaste åren - det är är rätt varm, torr, väldränerad plats för den och det har både varit varmare år och kanske lite sämre med vattnandet - har ju inte haft spridare vid kaninburen direkt... så den såg inte ut att gå att klippa ned och rädda längre, så den åkte upp härom dagen. Tänkte först sätta den svarta vinbärt som jag köpte som ersättning till en låda på sydfasaden, men efter att ha kikat runt på växtsidor bestämde jag mig fär att försöka få det en rosenkvitten istället - det försökte jag i baljor utan framgång, så ett nytt försök jordat istället. Hittade en "Crimson & Gold" (Award of merit of the Royal Horticultural Society) i plantlistan hos Flyinge Plantskola och bestämde mig för att köra innan de öppnat. Murphy sov inte, så de hade den självklart inte inne. Fick en Alnarpsframtagen vit vinbär och en liten röd, en vinbär för ätning som skall få en chans på sydfasaden och en jättefin mörklila rhododendron.

Chansade på fler ställen; Plantagen i Lödde hade bara på restlistan, Heidi hade inga rosenkvitten alls - däremot hade Hög. Såg först bara samma sort som i Flying, men lägre och undanskymt så fanns rätt sort! Med tanke på storleken, så tog jag två.
Sprang också på en uppstammad vit vinbär som jag inte kunde låta bli trots jag inte vet var den kan stå bra.

Besvikelse inför F1-loppet att Ferrarin i pole position fick utgå... Leclerc har verkligen inte tur på hemmaplan, men lite får han skylla sig själv att han smällde i på slutet av kvalificeringen. Men tycker nog det var slarv att man inte kollade bilen tillräckligt noga och tog fem platsers nedflyttning istället... många missade VM-poäng. Synd att Sainz inte kunde ta fighten hela vägen till Verstappen, det hade ju varit något. Men ett helt ok Monaco... och Sir Hamilton får nog jobba lite på sitt humör... varit dålig förlorare hela helgen!


Tog bort gräs för planteringen av rosenkvittnarna... och i och med det slog det mig att vi nog inte får ordning på biten gräsmatta runtom heller, så gav mig på att slita upp den biten (ett par kvadrat) dålig gräsmatta. Blir en plats till det stammade vinbäret då... och en liten blomstertäppa kanske?

Har ett par trötta azaleor under den svarta flädern... de får nog stryka på foten för vinbärsbuskarna... om de är flyttbara vet jag inte...


Gick inget vidare för Marcus i Indys "Fast Nine".... blev sist. Lite pga ändrande väder... men man skall nog inte jämföra honom med stallkamraterna... de justerade nog sina inställningar efter hans körning, så det var nog lite försökskanin som först ut... Tyvärr. Fortfarande bra läge från position nio.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar