tisdag 29 maj 2018

Toppdress

Åkte till Flyinge för topdress och lite annat smått och gott.

För framtida referens; jag köpte 8 säckar (400 liter) och det gick åt lite mer än 6½ (typ 330 liter) på den 'synliga' gräsmattan. Kan alldeles säkert göra av med resten bakom thujaraden dock. Men det hade säkerligen inte blivit billiare att köpa 7 än 8 beroende på deras mängdrabatt.



Årets perenn hette Höstsilverax och det köpte jag två små plantor av och satte längs bak i rhododendronrabatten mot gatan.

De hade annonserat om udda bärbuskar, så eftersom stockrosorna inte återkommit i år så ryckte jag upp dem och satte två blåbärstry i de baljorna så får vi se om de trivs bättre. De lär vara vinterhärdiga i alla fall.

Tog en "i princip taggfri" och utlovat mycket god björnbärsbuske 'Loch Tay' och satte i en överbliven balja vid blåbärsbuskarna också.

Hade sprungit på en artikel om att Hosta(=Funkia) är ätbar och till och med kan i viss mån ersätta sparris, så det kändes ju som något att prova. Och den senast satta lådan med sparris kommer ju att se ganska tråkig ut när man inte ska skörda längre, så jag satt 2+2 sorter hosta mellan raderna där, så kan de få fylla ut den sen. Blåfunkia ytterst och de två andra får jag redigera in efter jag kollat etiketten igen.

Det sista jag gjorde var att sätta tre små plantor Koreansk plymsprirea i den asiatiska delen.



Frun hade Mary Kay-träff så jag höll mig undan så mycket som möjligt, så det blev en lång musikstund i bion när trädgården var klar.



Vädret var helt fantastiskt - 29 grader och strålande sol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar