fredag 21 april 2023

Rosklippning

Då gjorde jag min första rosklippning någonsin... Man skulle visst kolla efter musöron på björken... det antar jag där varit ett tag med tanke på att jag känner av björkpollen. Blommande forsythia var annat tecken, men jag läste också om blommande rosenkvitten - och det har jag. Men det gick att klippa senare också... risk fanns på vissa sorter som blommar bara en gång att man förlorar det året och har jag något sådant fall så skall de klippas efter blomningen snarare.

Andra saker att tänka på:

* Bort med döda, sjuka och korsande grenar
* Lägg snittet ovanför utåtriktad knopp
* Forma som en skål med tomt inre

Och som jag säkert aldrig kommer att orka med:
* Rengör saxen mellan rosorna så det inte kan spridas sjukdom
* Ta bort 2-åriga grenar för bättre kvalité på blomningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar