tisdag 21 november 2017

Catchup

Åtta olika burkar med chili står på jäsning sedan ett tag... rött eller vitt vin eller saltvatten, någon med lök/vitlök/lagerblad.... allmän blandning för att få lite att välja bland. Gjord huvudsakligen på de riktigt starka sorterna.

Igår malde jag lite chilipulver efter att torken fått gå i en vecka typ.

Köpte mig några fermenteringskrus med vattenlås på Ica också, så har en surkål och två olika Kimchiliknande inläggningar på G. Den senaste kimchin är bara ett par dagar gammal, så jag tog ur till en burk och ställde i kylen igår. Luktade som den borde tycker jag. Har skickat efter ett kilo koreanskt chilipulver så det kan läggas in med rätt sort framledes. (Den asiatiska affären hade inte, upplevde till och med det var ett krängt svar tillbaka. Är Koreanskt inte bra nog åt en Thailändare? ) Blev lite andra kryddor och såser samtidigt.

Har inte planterat vitlök ännu, men det kan jag göra när som.... får ta tag i och kika över var och vad som skall odlas till nästa år. Första frostnatten var igår, det var -4 på morgonen och det var en rejäl insats på skrapningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar